منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 696
 بازدید امروز : 161
 کل بازدید : 746703
 بازدیدکنندگان آنلاين : 5
 زمان بازدید : 1/5611
صفحه اصلي > برنامه راهبردی دانشکده 

برنامه راهبردی دانشکده

  

برنامه راهبردي 5 ساله

دانشكده داروسازي همدان

(99-95)

 

تهيه و تنظيم:

  • دكتر کتايون درخشنده، دانشيار، رئيس دانشكده و كميته تدوين برنامه استراتژيك دانشكده
  • دکتر شيرين مرادخاني، استاديار، معاون آموزشي دانشكده، عضو كميته
  • آقاي عليرضا احمدي، معاون اداري-مالي دانشكده، عضو كميته
  • دكتر غلامعباس چهاردولي، دانشيار، عضو هيئت علمي، عضو كميته
  • دکتر فاطمه زراعتی، استاد، عضو هيئت علمي، عضو كميته

 

پاييز 95

پیشگفتار

در سالهای اخیر دلایل متعددی باعث شده است تا مدیران دریابند که برنامه ریزی به شکل سنتي دیگر قادر به حل مشکلات نخواهد بود. پیچیدگي روزافزون فعالیتها و محیط متغیر جهان امروز، مدیران را با چنان دشواریهایي مواجه ساخته است که  کوچکترین لغزش و عدم توجه آنها نسبت به مسایل، پیامدهای غیرقابل جبراني به دنبال خواهد داشت. با استفاده از برنامه ریزی راهبردی، سازمانها مي توانند عملکرد بهتری داشته باشند و نسبت به محیط خود به درستي و به موقع واکنش نشان دهند.

راهبرد یا استراتژی عبارت است از الگو و طرحي که هدف ها، سیاستها و زنجیره های عملیاتي یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب مي کند. همچنین تدوین استراتژی، برنامه جامع و عملي است که جهت گیری های عمده سازمان را معین کرده و رهنمودهایي برای تخصیص منابع در مسیر کسب هدف های بلندمدت ارائه مي دهد.

با توجه به ضرورت تدوین برنامه راهبردی به دلیل وجود عوامل مهمي از جمله تغییر و تحولات فناوری، اجتماعي و سیاسي، پیچیدگي محیط خارجي سازمانها، ارتباط گسترده سازمان با محیط و گسترش اغلب برنامه ها و درازمدت بودن آنها، با عنایت به اهمیت و جایگاه برنامه ریزی راهبردی، اقدام به تدوین برنامه راهبردی و عملیاتي خود نموده است.

به منظور تحليل راهبردي (تجزيه و تحليل محيط داخلي و خارجي) دانشكده از SWOT analysis استفاده گرديد. انتخاب اين تجزيه و تحليل بر اين منطق استوار است كه راهبرد اثر بخش، قوت ها و فرصت ها را حداكثر مي كند، در عين حال كه ضعف ها و تهديدها را به حداقل مي رساند. اين فرض ساده اگر به درستي اجرا شود، تاثيرات عمده اي بر انتخاب و طراحي راهبرد اثربخش خواهد داشت.

بديهي است پس از تائيد و تصويب نهايي برنامه راهبردي توسط ذينفعان و مسئولين، نسبت به تدوين برنامه عملياتي اقدام خواهد شد.

 

اعضاي كميته تدوين برنامه راهبردي دانشكده داروسازي

ü      دكتر کتايون درخشنده، دانشيار، رئيس دانشكده و كميته تدوين برنامه استراتژيك دانشكده

ü      دکتر شيرين مرادخاني، استاديار، معاون آموزشي دانشكده، عضو كميته

ü      آقاي عليرضا احمدي، معاون اداري-مالي دانشكده، عضو كميته

ü      دكتر غلامعباس چهاردولي، دانشيار، عضو هيئت علمي، عضو كميته

ü      دکتر فاطمه زراعتی، استاد، عضو هيئت علمي، عضو كميته

 

رسالت Mission

 دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1387 جهت تربیت نیروی انسانی داروسازی مورد نیاز در سطح استان و کشور و در راستای ارتقای کیفیت خدمات مربوط به داروسازی تاسیس گردید و در سال 1389 با ورود اولین دوره انشجویان رسماً آغاز به کار کرد و در حال حاضر شش دوره دانشجو (359 نفر) شامل 267 نفر داتشجو دوره روزانه و 92 نفر انشجوی دوره بین الملل در این دانشکده مشغول به تحصیل می باشند.

 

بيانيه رسالت

دانشكده داروسازي همدان يكي از دانشكده­هاي دانشگاه علوم پزشكي همدان است كه در زمينه­هاي زير فعاليت مي­كند:

1- تربيت داروسازان مطابق با استانداردهاي ملي و بين المللي با در نظر گرفتن حداكثر كارآمدي، خلاقيت و توانمندي

2-  فراهم کردن متخصصان فنی مورد نیاز بخش صنعت

3- توسعه فناوری های کاربردی

4- ارتقاء سطح آگاهي­ها و مهارت­هاي فردي از طريق برگزاري دوره­هاي آموزش مداوم براي دانش­آموختگان علوم پزشكي

3- انجام پژوهش­هاي بنيادي و كاربردي مرتبط با علوم دارويي در جهت حل مشكلات كشوري و جامعه جهاني

4- ارائه خدمات علمي و مشاوره اي براي جوامع علمي و صنعتي مرتبط

5- گسترش محيط­هاي آموزشي، پژوهشي و خدماتي دانشكده داروسازي

6- برنامه ريزي و تلاش جهت كسب مجوز تحصيلات تكميلي

نخستين مسئوليت ما نسبت به دانشجويان است. ما سعي داريم كه نيازهاي حرفه­اي آن­ها را برآورده سازيم. مفهوم و ارزش مشتري براي ما شامل مجموعه وسيعي از خدمات با كيفيت است. مسئوليت نهايي ما نسبت به جامعه است. هدف ما ارتقاي سطح سلامتي جامعه از طريق تربيت نيروي حرفه اي و تحقيقات متناسب با نيازهاي جامعه است.

 

چشم انداز 5 ساله؛ Vision

ما برآنيم به عنوان دانشكده­اي نوپا، با بهره­گيري از نيروهاي فعال علمي- پژوهشي، در ارتقاء دانش داروسازي و سلامت جامعه نقش به­سزايي داشته باشيم. اين دانشكده در نظر دارد به عنوان يكي از دانشكده­هاي داروسازي فعال در سطح ملي مطرح شده و شايستگي هاي خود را به ظهور برساند. براي رسيدن به اين منظور بايد:

1- مكاني شايسته براي تربيت نيروي انساني (داروساز عمومي) باشيم.

2- در انجام تحقيقات بنيادي و كاربردي در سطح كشور گام­هاي موثر برداريم.

ارزش ها (Values)

ارزش هاي اسلامي و انساني با تاكيد بر:

- حفظ كرامت انساني

- رضايت اعضاي هيئت علمي، كاركنان و دانشجويان

- اصل شايسته سالاري

- مسئوليت پذيري، پاسخ گويي و وجدان كاري

- ارج نهادن به جايگاه والاي علم و پژوهش

- تفكر و كار گروهي

- ارتقاء مستمر كيفيت

- صرفه جويي در منابع

 

برای طراحی اهداف و راهبردهای اثربخش در یک موضوع، لازم است تا نخست، وضعیت موجود آن موضوع تبیین گردد. برای تبیین وضعیت دانشکده در این بخش، چارچوب محیطی ـ اعم از محیط داخلی (بررسی نقاط قوت و ضعف) و محیط خارجی (بررسی فرصت ها و تهدیدهای موجود)ـ در نظر گرفته شده است.

تحلیل محیط داخلی، به معنای شناخت وضعیت دانشگاه در مجموعه عوامل قابل مدیریت توسط خود است.

 

نقاط قوت (Strengths)

اعتقاد مديريت دانشکده به تدوين و به کارگيري برنامه استراتژيک

وجود هفت دوره دانشجو

باورها و رهنمودهای مذهبی

وجود مديريت داراي تجربه خدمت در دانشكده داروسازي

برخورداری از  اعضا هیأت علمی جوان و فعال

استعداد برقراری ارتباط با صنعت

ساختمان و شرایط فیزیکی مناسب دانشکده

موقعیت جغرافیایی همدان و نزدیکی آن به پایتخت

 

فرصت ها (Opportunities)

پشتيباني مديران دانشگاه براي تاسيس رشته­هاي تحصيلات تکميلي در دانشکده

وجود يک مرکز تحقيقاتي مصوب

همكاري خوب دانشکده با مرکز رشد دانشگاه

توانایی برقراری ارتباط دانشکده با کارخانجات دارویی

 

تهديدها (Threats)

پذيرش بيش از حد دانشجوي دکتراي حرفه­اي

کمبود فضاي داروخانه­اي جهت واحد کارآموزي

عدم امکان اجراي مناسب دروس کارآموزي و کارورزی

حجم وسيع پايان­نامه­هاي دکتراي حرفه­اي و عدم تناسب آن با تجهیزات

نبود کارشناسان کار­آمد علي­رغم وجود پست سازماني

كمبود بودجه دانشكده

 

موضوعات استراتژيك بر حسب اولويت:

نامناسب بودن فضاي فيزيکي داروخانه آموزشي فعلي

کمبود تجهيزات آزمايشگاهي

تكميل نبودن كادر اعضاي هيئت علمي

نبود دانشجويان تحصيلات تکميلي

عدم مجوز براي تاسيس داروخانه­هاي آموزشي جديد

عدم انجام طرح­هاي ارتباط با صنعت

نبود دانشجويان PhD پژوهش­محور

کمبود كارخانجات داروسازي در استان

 

 اهداف استراتژيک

تغيير مکان داروخانه آموزشي فعلي به يک مکان مناسب و وسيع­تر

تکميل تجهيزات آزمايشگاهي

تکميل کادر هيئت علمي و تشکيل همه گروه­هاي آموزشي

اخذ مجوز تاسيس رشته­هاي تحصيلات تکميلي در مقطع کارشناسي ارشد و PhD

اخذ مجوز تاسيس داروخانه هاي آموزشي جديد

ترغيب اعضاي هيئت به انجام و گسترش طرح­هاي ارتباط با صنعت

کسب شرايط پذيرش دانشجويان PhD پژوهش­محور توسط اعضاي هيئت علمي

 

استراتژي هاي رسيدن به اهداف:

 - تغيير مکان داروخانه آموزشي فعلي به يک مکان مناسب و وسيع­تر

- رايزني با مسئولين هيئت امناي دانشگاه جهت اخذ مجوز تغيير مکان داروخانه فعلي

- پي­گيري جذب اعتبارات جهت خريد و یا ساخت مکان مناسب

 

تکميل تجهيزات آزمايشگاهي

-         تلاش جهت تخصیص بالغ بر صد میلیارد ریال تا سال 99 جهت تجهیز دانشکده

-         تلاش جهت کسب درآمد از خدمات رسانی آزمایشگاهها

 

تكميل كادر اعضاي هيئت علمي

جذب تعداد 20 نفر عضو هيئت علمي به صورت استخدامي تا پايان سال 99

 

اخذ مجوز راه اندازی رشته­هاي تحصيلات تکميلي در مقطع کارشناسي ارشد و PhD

تا پايان سال 96 مي بايست مجوز تاسيس دو رشته کارشناسي ارشد سم شناسی و شیمی دارویی و تا سال 98 دو رشته PhD فارماسیوتیکس و فارماکولوژی

 

 

اخذ مجوز تاسيس داروخانه­ آموزشي جديد

تا پايان سال 97 مي بايست داروخانه آموزشي جديد تاسيس و تجهیز گردد

تلاش جهت اخذ مجوز داروخانه دوم آموزشی

 

ترغيب اعضاي هيئت به انجام و گسترش طرح­هاي ارتباط با صنعت

ايجاد ارتباط موثر بين بخش صنعت و دانشکده داروسازي از طريق فعال­تر نمودن واحد ارتباط با صنعت دانشکده

معرفي توانمندي­هاي دانشکده به کارخانجات داروسازي

 

کسب شرايط پذيرش دانشجويان PhD پژوهش­محور توسط اعضاي هيئت علمي

تشويق اعضاي هيئت علمي جهت کسب ارتقاء و کسب شرايط پذيرش دانشجوي PhD پژوهش­محور

تجهیز آزمایشگاههای دانشکده جهت زیرساختهای جذب دانشجوی پژوهش محور

 

   دانلود : برنامه_استراتژیک_دانشکده_داروسازی_همدان.pdf           حجم فایل 309 KB

تمامی حقوق سایت متعلق به دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشد

Copyright ©2012-2013 University of Medical Science of Hamadan